Acasă Comunicare 7 obiceiuri care îi ajută pe adolescenți (și nu numai) să comunice...

7 obiceiuri care îi ajută pe adolescenți (și nu numai) să comunice mai bine

2134
0
comunicare

Comunicarea este unul dintre aspectele esențiale ale dezvoltării fiecăruia dintre noi, indiferent că vorbim despre comunicarea în familie, despre comunicarea cu prietenii, cu colegii, cu șefii sau cu persoane mai mult sau mai puțin cunoscute. De aceea, ca părinți, este bine să acordăm importanța cuvenită dezvoltării competențelor comunicative ale copiilor noștri. Altfel spus, o parte importantă a misiunii noastre este să ne ajutăm copiii să comunice mai bine. Iar pentru a face acest lucru ar trebui să fim preocupați de felul în care noi înșine comunicăm.

Iată 7 obiceiuri pe care copiii noștri ar trebui să le învețe pentru a-și îmbunătăți abilitățile de comunicare.  (Și între noi fie spus, unele dintre ele ne-ar prinde bine bine și nouă, adulților).

1. Cunoaște-ți interolcutorul și adaptează-ți comunicarea!

Atunci când comunicăm trebuie să ținem cont de cel sau de cea cu care interacționăm, indiferent de mediul în care are loc comunicarea. Putem folosi un limbaj informal, familiar cu prietenii, dar nu și cu persoanele care au un alt statut (șef, profesor etc.) sau care nu ne-au permis în mod explicit să avem o comunicare familiară. Chiar dacă vorbim pe messenger sau transmitem un mesaj pe email, regulile rămân aceleași.

2. Ascultă mai mult, vorbește mai puțin!

Pare straniu să încurajezi pe cineva să tacă pentru a-și îmbunătăți modul de a comunica, însă tăcerea (sau mai bine spus ascultarea) face parte din procesul de comunicare. Oamenii își doresc să fie ascultați, așa că înainte de a formula orice răspuns, învață să asculți cu atenție și să acorzi importanța cuvenită persoanei cu care vorbești. Evită să ai mai multe conversații simultan. Dacă vorbești la telefon nu scrie și pe messenger, dacă ești într-o videoconferință, nu comunica simultan și cu altă persoană, chiar dacă pare că le poți face simulan.

3. Ai grijă la limbajul nonverbal!

Se știe că mimica și gesturile au o influență foarte mare asupra mesajului pe care îl transmitem celor cu care interacționăm. Există cărți întregi despre ce semnifică gesturile pe care le facem în timpul unei conversații, dar nu despre ele vorbim acum. Ceea ce ar trebui să reținem este că unul dintre cele mai importante elemente nonverbale în comunicare este contactul vizual. În comunicarea online este la fel de important, așa că atunci când ești într-o conferință pe Zoom, de exemplu, încearcă să te uiți cât mai mult la cameră  (chiar dacă pare ciudat).

4.Recitește mesajele pe care le trimiți!

Uneori poate fi plictisitor, dar întotdeauna este util să recitim un mesaj înainte de a-l trimite, indiferent că este vorba despre un email, despre un mesaj trimis pe messenger sau chiar despre un sms. Nu de puține ori vei descoperi greșeli de exprimare, vreo virgulă lipsă sau poate îți vei da seama că formulările folosite nu exprimă suficient de clar ceea ce ai vrut să transmiți. Nu-i nimic, poți reformula! Și încă ceva… atunci când răspunzi la un mesaj, asigură-te că l-ai citit în întregime și că și că l-ai înțeles corect, înainte de a începe să scrii un răspuns.

5.Folosește telefonul!

Dacă ai multe lucruri de spus cuiva, este mai bine să suni. Un mesaj foarte lung sau un email s-ar putea să fie la fel de greu de citit pe cât de greu a fost să fie scris. Adecvarea modului de a comunica la obiectul și la scopul urmărit este o parte importantă a comunicării. Și uneori, comunicarea orală, fie că este față în față, fie că se desfășoară prin telefon, este mult mai naturală, chiar și în circumstanțe formale.

6.Gândește înainte de a vorbi! (de două ori, chiar)

Nici asta nu este o noutate, dar este un aspect foarte important al comunicării mature. Fă o scurtă pauză înainte de a răspunde interlocutorului, chiar dacă acesta a terminat ce avea de spus. Desigur, o scurtă pauză nu înseamnă un minut sau două, ci câteva secunde în plus față de ritmul natural al vorbirii. Asta va arăta respect față de cel cu care comunici și îți va da răgazul să reflectezi înainte de a formula răspunsul tău.

7.Nu uita să zâmbești!

Nu, nu e nevoie să ai un zâmbet fals, însă o atitudine pozitivă și un zâmbet discret pe chip reprezintă ingrediente subtile ale unei comunicări reușite. Chiar și atunci când comunicarea se face prin telefon, fără video, atitudinea și zâmbetul se simt în vibrațiile vocii și ajută la o comunicare cursivă și eficientă.

Lasă un comentariu

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.