Acasă Cărți BOOVIE – un festival inedit pentru adolescenții de pretutindeni

BOOVIE – un festival inedit pentru adolescenții de pretutindeni

370
0

Pandemia a schimbat planurile de vacanță ale multor adolescenți, însă nu neapărat în rău. O dovedește un festival de book-trailere dedicat adolescenților, care, s-a desfășurat la final de august în ciuda numeroaselor piedici impuse de pandemie, aducând bucurie în programul de vacanță a sute de adolescenți și profesori coordonatori din întreaga țară, care nu au renunțat să participe nici în acest an la Boovie.

Aflat la ediția a cincea, Boovie, un festival de book-trailere, care promovează cititul și creativitatea și-a premiat câștigătorii în perioada 28 – 30 august, la Focșani.

Ce este Boovie?

Concursul festival Boovie este un proiect destinat elevilor de gimnaziu și de liceu, inițiat de profesoara Carmen Ion și organizat de Asociația Grow Up Project, în parteneriat cu Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret” din Focșani și cu Inspectoratul Școlar Județean Vrancea și susținut de Primăria și de Consiliul Local din Focșani. Concursul îmbină literatura cu cinematografia, provocându-i pe participanți să-și forțeze limitele imaginației și să-și dezvăluie pasiunile creând trailere după opere literare.

Boovie a luat naștere cu câțiva ani în urmă, dintr-o „joacă” a unor copii de liceu și dintr-o idee inedită a unei profesoare de limba și literatura română de la Colegiul Național Pedagogic “Spiru Haret” din Focșani, care și-a provocat elevii să facă un trailer după ce au citit o carte. Carmen Ion, omul care a reușit să adune la Focșani tineri și profesori din toată țara pentru a promova lectura, este cea care a transformat o idee inedită într-un adevărat fenomen național, de care adolescenții s-au îndrăgostit pur și simplu, pentru că le oferă posibilitatea de a-și explora creativitatea în foarte multe direcții, asumându-și roluri dintre cele mai variate – de la cititor, actor, regizor, scenarist, make-up artist, până la editor video, compozitor sau scenograf.

Boovie 2020 – #pandemicediction

Programat inițial pentru luna mai, ca în fiecare an, festivalul a fost amânat, din cauza pandemiei, pentru sfârșitul verii, astfel încât organizatorii să poată regândi o formulă de desfășurare online, iar concurenții să își poată realiza trailerele, după ce au fost întrerupți brusc în procesul creator, de efectele pandemiei asupra întregului sistem educațional. După cum au declarat organizatorii festivalului, au existat renunțări ale unor echipe (mai ales ale acelora care nu reușiseră să filmeze înainte de pandemie), dar au finalizat 70 de echipe, din 25 de județe din România și din două orașe din Republica Moldova (Chișinău și Bălți).

Ediția din acest an s-a desfășurat sub Înaltul Patronaj al Președintelui României, în semn de recunoaștere a importanței demersurilor acestui proiect menite să promoveze lectura voluntară în rândul copiilor și rolul cărților în dezvoltarea noastră personală și profesională.

Cititul înseamnă reflecție şi dezvoltare, atât pentru om, cât și pentru societate. Din păcate, România este pe ultimul loc în Europa la consumul de carte. Dar demersurile inovatoare precum Festivalul „Boovie”, care folosește metode moderne pentru a-i atrage pe elevi către lumea cărților, merită încurajate și susținute. Înaltul Patronaj acordat de Președintele României pentru Festivalul Boovie este o recunoaștere a meritelor sutelor de elevi și profesori care, folosind book-trailerele, au reușit să-i aducă pe tineri aproape de lectură. Felicitări organizatorilor şi tuturor participanților!” (Ligia Deca, Consilier Prezidențial, Departamentul Educație și Cercetare)

Ca și în anii trecuți, concursul propriu-zis, care a constat în selectarea celor mai bune book-trailere de către un juriu format din specialiști în literatură și cinematografie (actorii Paul Ipate și Roxana Lupu, scriitorul Marius Chivu și selecționerul de filme din cadrul TIFF, Crăița Nanu), a fost completat de workshopuri la care au putut participa adolescenții, dar și profesorii lor. Atelierele au avut în vedere trei direcții: elemente de construcție a unui book-trailer, lumea virtuală și adolescenții, inteligență emoțională și dezvoltare personală.

Printre invitați și traineri s-au numărat nume cu rezonanță în domenii variate, printre care: scriitoarea Ioana Nicolae, al cărei roman, Pelinul negru, a fost subiect de book-trailer la Boovie 2020; Ioana Țurcan – regizoare de film și artist vizual, bursier Fulbright, Syracuse, New York; Alexei Țurcan – muzician și compozitor de muzică de teatru și musicals; Ioana Bâldea Constantinescu – autor, jurnalist și critic literar; Diana Oncioiu – ziarist www.dela0.ro; Cristina Jamschek, expert în Educație media la Centrul pentru Jurnalism Independent, Andy Szekely – public speaker; Dan Burlacu, Dana Bursuc și Sergiu Teodosiu – traineri și consultanți Ascendis. În cadrul festivalului a avut loc, de asemenea, un mini-concurs de vlogging pentru adolescenți, organizat de Vlogging Academy, precum și o proiecție de film în aer liber organizată de echipa TIFF. Toate activitățile au fost transmise live pe canalele social media ale festivalului Boovie, la fel și premierea și Gala festivă, care au avut loc în ultima zi a festivalului.

O noutate absolută a proiectului este și lansarea unei aplicații pentru Android si iOS, creată de către Cognizant Softvision grație căreia utilizatorii au putut primi notificări despre programul festivalului, și pot viziona trailerele și să-și voteze favoriții pentru premiul de popularitate (care se va acorda pe 6 septembrie 2020).

Boovie este cu și despre adolescenți

Un element inedit al proiectului este și faptul că doamna Carmen Ion a reușit să strângă în jurul festivalului foarte mulți adolescenți din Focșani, care și-au dorit să sprijine proiectul în calitate de voluntari Boovie. Unii dintre ei sunt foști concurenți din edițiile trecute, alții sunt tineri care în anii trecuți au ajuns la Boovie ca simpli spectatori. Cu unii dintre ei am avut ocazia să conversăm online zilele acestea, chiar când pregătirile pentru festival erau în toi. Le mulțumim Biancăi, Mihaelei, Ioanei și Alexandrei că și-au făcut timp să răspundă câtorva dintre întrebările noastre, pentru a le împărtăși altor adolescenți din entuziasmul lor de voluntari Boovie.

Pentru cei mai mulți dintre ei, faptul că fac parte din acest proiect este o mândrie. Boovie este o experiență complexă, care le-a dat ocazia și lor, la fel ca și participanților din țară, să își descopere laturi multiple ale personalității proprii.

Echipa Boovie este o noutate completă pentru mine. Am găsit unitate, comunicare și am aflat că organizarea și lucrul în echipă sunt cheia spre succesul unui festival reușit. Boovie mă ajută să mă dezvolt pe plan profesional (obținând experiență în domeniul PR), dar și personal!” (Bianca Bucur, director departamentul PR)

Uneori nu-mi vine să cred că am ajuns să fac parte din echipa de organizare a festivalului pe care l-am urmărit și admirat anul trecut doar ca participant. Mi se părea atât de complex totul și vedeam atâția omuleți veseli gata să ajute pe oricine în orice moment. Mi-am dorit mult să mă implic și să devin o rotiță a acestui sistem complicat, să am și eu același entuziasm molipsitor pe care îl simțeam plutind în jurul voluntarilor. Acum am descoperit că există o conexiune puternică între membrii echipei de organizare care adaugă intensitate fiecărei emoții și ne ajută să ne înțelegem între noi fără prea multe cuvinte. De altfel, ca secretară, ține de mine să mă asigur că fiecare înțelege ce are de făcut și este ajutat de ceilalți. Prin urmare, să fac parte din echipa Boovie înseamnă să gestionez și să organizez emoții, stări, momente, atât pentru publicul festivalului, cât și pentru colegii mei.” (Ioana Lovin, secretară Boovie)

Activitatea de voluntari Boovie nu a fost lipsită de provocări, însă tocmai acesta este farmecul, după cum reiese din spusele lor. Unii dintre voluntari au făcut diverse activități pentru prima dată în viața lor și asta a reprezentat o adevărată încercare pentru ei. Au dat însă tot ce au avut mai bun pentru a pune umărul la reușita unui proiect frumos.

Pentru mine cred că a fost cel mai greu să accept că nu pot să fac eu totul. Îmi place atât de mult să știu fiecare detaliu, să fiu peste tot în același timp, să vorbesc cu fiecare om, dar acest lucru este imposibil la amploarea pe care o are proiectul. A trebuit să învăț să îmi concentrez entuziasmul pe câte o direcție și să am încredere în ce din jur, iar această echipă mi s-a părut cel mai potrivit context pentru aceste lecții. ” (Ioana Lovin, secretară Boovie)

Cea mai mare provocare cu care m-am confruntat a fost noua experiență și oportunitatea pe care am avut-o, de a fi directorul departamentului de contactare. Este destul de dificil să coordonezi un grup de oameni, să-i organizezi și să-i faci să se înțeleagă și să lucreze împreună. Am colaborat atât de bine, încât cred cu tărie că o să rămânem mult timp prieteni de acum înainte.” (Alexandra Semaca, director departamentul de contactare)

Tinerii din Focșani, voluntarii Boovie, vorbesc cu mândrie despre festival și despre profesoara lor, Carmen Ion. Sunt conștienți că Boovie este mai mult decât o simplă activitate extrașcolară și că are mari șanse să devină o emblemă culturală a orașului Focșani, care an de an este animat de spiritul adolescentin prin acest proiect.

Cred că atunci când oamenii pun suflet într-un proiect se vede. Așadar, Boovie nu este doar un eveniment care încearcă să anime atmosfera orașului, este o moștenire culturală. Lucrând cu doamna Carmen Ion, am descoperit sincera preocupare față de dezvoltarea tinerilor, față de cultura locală și nu numai. Dumneaei a înțeles că adolescenții sunt sătui de limitele mediului subdezvoltat în care trăiesc și se simt captivi unor mentalități care nu le aparțin. Boovie le acordă o șansă, le arată că există un loc pentru creativitatea lor. Mi se pare că Boovie oferă o deschidere mai mare, un public mai larg și cuprinde o gamă exinsă de domenii artistice pe care alte proiecte nu le-ar putea integra la fel de bine. Pe lângă competiția de trailere, care presupune un sincretism între literatură, film și muzică festivalul oferă și workshop-uri de scriere creativă, vlogging și altele, fiind câte ceva pentru fiecare.” (Ioana Lovin, secretară Boovie)

Cred că Boovie a prins atât de rapid la adolescenți datorită faptului că vine cu o idee nouă asupra învățării și distracției. Workshop-urile propuse de festival sunt educative și țin pasul cu vremurile, combinând utilul cu plăcutul. Concursul de trailere în sine reprezintă pentru participanți o provocare ce îi entuziasmează și le folosește abilitățile artistice, creativitatea. Boovie este diferit față de alte proiecte dedicate adolescenților tocmai prin prisma aerului fresh pe care îl aduce. În fiecare ediție voluntarii noi încearcă să îmbunătățească experiența Boovie și să o facă cât mai modernă posibil, adăugând detalii sau schimbări personale, ce dau un update festivalului de fiecare dată.” (Bianca Bucur, director departamentul PR)

Boovie are un plus prin originalitatea ideii. Nu cred că mai există un festival concurs cu același concept ca al nostru, iar asta îi face pe cei din exterior să fie curioși și să ne asculte povestea, și chiar să ne și sprijine.” (Mihaela Ichim, director Lobby & Fundraising)

Autenticitate, energie, emoție, pasiune – ingredientele unui festival de succes!

Nu pot să rezum spiritul Boovie într-un singur cuvânt. Sunt atâtea moduri în care aș putea descrie spiritul Boovie, dar până la urmă, cred că AUTENTICITATE e cuvântul care se aproprie cel mai mult de realitate.” (Mihaela Ichim, director Lobby & Fundraising)

Boovie este ENERGIE! Ca voluntari trebuie să avem energie pentru a contribui la desfășurarea festivalului și pentru a da din starea noastră bună și energia noastră publicului, care simte chiar și prin ecrane aceste emoții importante!” (Bianca Bucur, director departamentul PR)

EMOȚIE, desigur. Deși sună simplu și comun, cred că emoțiile pe care le produce Boovie publicului, juriului, participanților, echipei de voluntari și tuturor celor care sunt conectați cu festivalul sunt unice și inegalabile.” (Ioana Lovin, secretară Boovie)

Cel mai bun cuvânt care sintetizează toată treaba noastră este PASIUNE. Suntem dedicați voluntariatului, muncim împreună, iar singura noastră dorință este ca rezultatul să fie pe măsura așteptărilor noastre, adică unul foarte bun.” (Alexandra Semaca, director departamentul de contactare)

Pe cei de la Boovie îi puteți găsi și în mediul online, pe Pagina de Facebook, pe Canalul de Youtube, pe Instagram, dar și pe site-ul oficial al festivalului, www.boovie.ro. Până pe 6 septembrie 2020 puteți vota direct pe canalul de YouTube trailerul favorit. În urma voturilor publicului se va acorda și un premiu de popularitate pentru cel mai vizionat și mai votat trailer.

Lasă un comentariu

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.